Vetenskapens garnnystan
En helt vanlig tisdag för många men inte för mig. Idag börjar cykelns start på ägglossnings tester. Jag använder mig av Clearblue avancerad fertilitets monitor som mäter östrogen ökning, LH ökning och HCG ökning. Alla dessa hormoner. Nu ska vi reda ut detta. Det här med att bli gravid är en hel vetenskap med alla hormoner som ska vara i rätt balans och trigga systemet för att ägget ska släppas och vara moget för att ta till sig en spermie. Men det handlar ju också om att spermien ska ha bra kvalité, vara aktiv och gå ihop med äggets pH värden och allt vad det är. Jag har inte koll på allt för som sagt är det en hel vetenskap men efter ett år där vi har försökt har googlandet och researchen varit enorm. Men åter tillbaka till min monitor. Idag började min period för att hitta min LH peak som är det hormonet som medverkar i att en ägglossning ska ske. Monitorn mäter även ökad östrogen som indikerar på att kroppen gör sig redo för ägglossning och visar då hög fertilitet. Idag är jag på cykeldag sex och monitorn visade hög fertilitet vilket innebär att min kropp har ökade nivåer av östrogen som berättar för kroppen att en ägglossning ska ske runt 6-8 dagar. Jaaaaaa skrek jag högt för mig själv, i mitt huvud för att inte väcka sambon. Det är nu arbetet börjar. Nu måste jag tänka på att sova ordentligt, äta minst tre gånger om dagen med näringsrik mat, hålla en lagom aktivitet för att låta kroppen arbeta men inte överanstränga sig och hålla stressen nere. Det är som ett garnnystan av grejer att hålla koll på och bara att skriva alla dessa grejer skapade ett puls påslag. Nu pausar vi. Ta ett djupt andetag. Enligt specialister är det viktigaste för att bli gravid att må bra både fysiskt och psykiskt. Ta hand om dig själv, samma riktlinjer som innan du försökte bli gravid. Ät en varierad kost, få en daglig motion och värna om din kropp och hälsa. Det som skiljer är att det rekommenderas att äta folsyra för att skapa bra förutsättningar för kroppen och framtida fostret.

Jag lider av psykiskt ohälsa och konstant hög stressnivå som jag arbetar med dagligen. Med hjälp av antidepressiva kan jag lättare kontrollera min psykiska hälsa och stress och efter 8 år mår jag bra. Men det jag inte kan kontrollera är kampen med att inte kunna bli gravid. Men med den här bloggen ska jag lyckas. För att bevisa för mig, för att bevisa för er och för att lyckas med min dröm skap jag lyckas bli gravid. Som sagt blev det hög fertilitet idag vilket betyder att det är dags att göra den magiska dansen. Enligt experter ska man ha sex varannan dag under det fertila fönstret för att lyckas bäst. Då ska man även ha sex dagen innan, på dagen och dagen efter ägglossning där procenten är högst på att lyckas bli gravid. Men hur lyckas man upprätthålla detta utan att tröttna på sin partner, försvinna från det roliga och bara känna tvång. Detta är en balansgång och något jag inte har svar på. Det är som sagt en hel vetenskap som jag inte har lärt mig förstå. Jag tror att jag endast har koll på 2% av allt som finns att veta men idag börjar resan denna cykeln för att lyckas och jag hoppas ni håller tummarna för oss. Jag håller tummarna för er, varje dag, varje minut.